muzyka

muzyka instrumentalna

  • Kwartet obojowy "The Black Lodge" obój, skrzypce, altówka, wiolonczela (2017)
    /na zamówienie Międzynarodowego Festiwalu Ensemble im. Księżnej Daisy/
  • Dyad akordeon solo (2016) /na zamówienie Marka Stawniaka/
  • Sonata skrzypce, akordeon (2015)
    /na zamówienie Agaty Szymczewskiej i Stowarzyszenia im.Ludwiga van Beethovena/
  • Quinteto Nuevo skrzypce, fortepian, gitara elektryczna, akordeon, kontrabas (2015)
    /na zamówienie Tanguillo Quintet/
  • Concertino skrzypce, orkiestra smyczkowa (2014) /na zamówienie Fundacji Cultura Animi/
  • Concerto in Air kwintet dęty (2014) /na zamówienie MusMA European Broadcasting Festival oraz International Wratislavia Cantans Festival/
  • Rhythm games wiolonczela, akordeon, orkiestra smyczkowa (2014)
    /na zamówienie Elbląskiej Orkiestry Kameralnej/
  • The Elements - Earth, Fire akordeon, saksofon (2014) /na zamówienie Fluent Ensemble/
  • up2U akordeon, kwartet smyczkowy (2013) /na zamówienie Rafała Grząki i Atom String Quartet/
  • Pulsaciones gitara, akordeon, orkiestra smyczkowa (2013) /dla Pulsaciones/
  • Rhythms of doubt wiolonczela, akordeon (2010) /na zamówienie TWOgether Duo/
  • One night of passion harfa, akordeon (2009) /na zamówienie Duo Milonga/
  • Kaprys akordeon solo (2008) /na zamówienie Pawła Zagańczyka/
  • FisConcerto 2 akordeony, orkiestra (2007) /na zamówienie Harmonium Duo/
  • Symfonia Żeglarzy wielka orkiestra symfoniczna i chór męski (2007)
    /do tekstów szantowych Andrzeja Mendygrała oraz Jana Wydry/
  • Concerto in F gitara, orkiestra smyczkowa (2007)
  • Canzona klarnet, fortepian (2006)
  • Concerto in E (2005) vocal, perkusja, akordeon, gitara basowa, gitara elektryczna, Rhodes, Hammond, orkiestra smyczkowa
  • Concerto Nevrotico kwintet akordeonowy (2005)
    /na zamówienie Warszawskiego Kwintetu Akordeonowego/
  • Thoughts bas, fortepian (2004) /do Myśli B.Pascala/
  • Road to the Unknown głos żeński, skrzypce solo, DJ, orkiestra smyczkowa (2004)
  • Hard-rock trio skrzypce, wiolonczela, fortepian (2003)
  • Rhythms puzon solo (2003)
  • Fanfara chór mieszany, orkiestra kameralna (2003)
  • Emendemus chór mieszany (2003)
  • Anxiety neurosis skrzypce, klarnet basowy, marimba (2002) /na zamówienie Kwartludium/
  • Concerto Classico akordeon, orkiestra symfoniczna (2001)
  • The Elements - Water, Air klarnet, akordeon (2001)
  • Toccata organy solo (2001) /I nagroda na konkursie kompozytorskim/
  • Paura zespół kameralny (2001) /I nagroda na konkursie kompozytorskim/

muzyka filmowa

  • Najbrzydszy Samochód Świata reż. Grzegorz Szczepaniak (2017)
    /57.Krakowski Festiwal Filmowy - Złoty Lajkonik oraz Nagroda Jury Studenckiego/
  • Niekoniecznie o Jędrzeju reż. Olga Kałagate (2016)
  • Ślimaki reż. Grzegorz Szczepaniak (2015)
    /18.Jihlava IDFF, Czechy - Silver Eye Award dla Najlepszego Filmu Krótkometrażowego, Go Short Nijmegen, Holandia - Nagroda Publiczności, Silver Spring AFI Docs Film Festival, USA - Nagroda Publiczności/
  • O rządach miłości reż. Adela Kaczmarek (2013)
  • Optimista reż. Kryspin Pluta (2012)
    /Olsztyn, Festiwal Telewizyjnych Filmów Sportowych Maraton - Grand Prix/
  • Póki wilk syty reż. Olga Kałagate (2012)
  • Słońce w pełni reż. Adela Kaczmarek (2012)
  • Muka reż. Kordian Kądziela (2011)
  • Magellan reż. Kryspin Pluta (2011)
  • 12 i 1/2 reż. Olga Kałagate (2011)
  • Zabawy dziecięce reż. Olga Kałagate (2011)
  • Bon Appetit reż. Kuba Maciejko (2010)
    /51. Krakowski Festiwal Filmowy, 2011 - Nagroda im. Macieja Szumowskiego/
  • Zatoka reż. Adela Kaczmarek (2008)
    /Festiwal OFAFA, Kraków - Nagroda Specjalna za szczególne walory artystyczne,
    Festiwal Pole Widzenia, Toruń - główna nagroda/

autorska płyta

Road to the Unknown
Mikołaj Majkusiak
Road to the Unknown
Polskie Radio 2007

inne

Agata Szymczewska - Modern Soul
Agata Szymczewska
Modern Soul
CD Accord 2016
music

Atom Accordion Quintet
R.Grząka, Atom String Quartet
Atom Accordion Quintet
Requiem Records 2016
music

FluentEnsemble
Fluent Ensemble
Small Talks
Requiem Records 2015
music

TWOgether Duo_Satin
TWOgether Duo
Satin
Sarton 2012
music

Chilly Gonzales
The Unspeakable Chilly Gonzales
DVD live with orchestra
Gentle Threat 2012
arrangements

Moda
Lato z Radiem
vol.1
Polskie Radio 2012
producer, music, pno&keys

Moda
Hania Stach
Moda
Polskie Radio 2012
producer, music, pno&keys

Zaganczyk_Nowe Kostelacje
Nowe Kostelacje
vol.1
AM Gdańsk 2012
music

Szopka
Agnieszka Szczepaniak
Szopka
Polskie Radio 2011
accordion

Ninoczka
Ada Fijał
Ninoczka
4ever Music 2011
accordion

Magda Wojcik
Magda Wójcik
Utkane z wyobrażeń
QL Music 2010
accordion

Wojna
Wojna polsko-ruska
Soundtrack
EMI 2009
accordion

Lustro
Magda Ptaszyńska
Lustro
MagMusic 2009 (single)
music, arrangements, piano

Anya
Anna Kostrzewska
Anya
4ever Music 2009
music

Magda Ptaszynska
Magda Ptaszyńska
Nie Próbuj Szukać Odpowiedzi
MagMusic 2009 (single)
piano, strings

Waldemar Kuleczka
Waldemar Kuleczka & BigBit
Pod Prąd
Fonografika 2007
arrangements, accordion

Patryk_Zakrocki
Patryk Zakrocki
Prace z Obrazkiem
MonotypeRecords 2006
accordion

Conversatorium
20 lat Conversatorium
Organowego w Legnicy
DUX 2005
music

Citta di Castelfidardo
Citta di Castelfidardo
Competition Winners
Italia Menghini 2000
accordion

recenzja utworu The Elements /Earth, Fire/
polskieradio.pl - Mieczysław Burski

"Akordeonista Paweł Janas i saksofonista Wojtek Psiuk czyli Fluent Ensemble - to niecodzienny pokaz współpracy obu instrumentów, wzajemnego przenikania się, rywalizowania, wchodzenie w interesujące pojedynki i nie jeden raz przyjacielskie ręka w rękę podążanie ku wspólnie obranemu celowi. (...) Takie „Earth” – to medytacja nad powstaniem naszej planety, potężne, tajemnicze dźwięki akordeonu i wdzierający się saksofon, a później już szybciej, szybciej. To nie tango, to nie jazz – to muzyka współczesna, często ciężka, niezrozumiała, surowa, ale i niezwykle pociągająca, oryginalna, uciekająca od schematów."

na górę

wykonanie The Elements
kulturaonline.pl, Marta Górska - Muzyka na Szczytach,
Zakopane, 17 IX 2014

"(...) W pamięć zapadł występ fantastycznego duetu Fluent Ensemble, czyli Pawła Janasa na akordeonie i Wojciecha Psiuka na saksofonie. Ich występ był fuzją radości, młodzieńczej energii, dobrze dopasowanego i niełatwego technicznie repertuaru, a oprócz tego wymagał od muzyków dużych umiejętności i zapewne asertywności w środowisku (...) brawurowo wykonana, bardzo ciekawa i zaskakująca kompozycja Mikołaja Majkusiaka The Elements. Utworu doskonale się słucha, oba instrumenty wykorzystywane są podczas niego niestandardowo, a muzycy muszą wykazać się dużą otwartością na nowości, żeby zagrać go tak jak brzmieć powinien. Oczywiście obu muzykom się to udało. (...)"

na górę

wykonanie Rhythm Games
kulturaonline.pl, Aleksandra Andrearczyk - XI Letnie Ogrody Polityki, Elbląg, 7 VI 2014

"(...) W programie koncertu znalazła się też prapremiera utworu zatytułowanego Rhythm Games Mikołaja Majkusiaka, brawurowo zinterpretowanego przez TWOgether Duo w składzie Magdalena Bojanowicz (wiolonczela) i Maciej Frąckiewicz (akordeon). Młodzi artyści, którym towarzyszyła oczywiście Elbląska Orkiestra Kameralna, znakomicie oddali romantyczny i burzliwy charakter tej kompozycji. Sam kompozytor był obecny na sali i razem z wykonawcami zebrał na scenie huczne oklaski. (...)"

na górę

wykonanie Rhythms of doubt
polskamuza.eu, Maria Karwat - Festiwal Muzyki Polskiej, Kraków, Żydowskie Muzeum Galicja, 19 VII 2011

"(...) Na koniec pierwszej części zabrzmiało Rhythms of doubt Mikołaja Majkusiaka. Utwór pełen pasji, wyjątkowo żywy. Niezwykła spójność utworu przyprawiona jest porywającą rytmiką, połączoną z bogatą, choć nie rażącą uszu harmoniką. Oprócz tego słychać momentami śpiewną melodię. Rhythms of doubt jest kompozycją dynamiczną, w której nieustannie panuje napięcie. (...)"

na górę

wykonanie Concerto in F
Muzyka 21 - VII Warszawski Festiwal Gitarowy,
Studio S1 im. W.Lutosławskiego, 18 XI 2011

"(...) Jako drugi usłyszeliśmy Concerto in F Mikołaja Majkusiaka - młodego kompozytora z Warszawy, wykonany przez Andrzeja Heimowskiego, młodego gitarzystę obecnie również związanego z Warszawą. Wielkie uznanie dla kompozytora i solisty, niezwykle ciekawy i bardzo wartościowy utwór, wspaniale napisany technicznie i znakomity w odbiorze dla słuchaczy. O tym kompozytorze usłyszymy na pewno jeszcze nie raz, a jego kompozycja wpisuje się wysoko nie tylko w polskiej literaturze. (...)"

na górę

płyta Road to the Unknown
Tygodnik Przegląd - Przemysław Szubartowicz

"Czego tu nie ma! Muzyka klasyczna rzucona na elektroniczne tło, echa jazzu, a więc elektryczny błysk lat 70. (Michał Urbaniak) i jeszcze bardziej elektryczne lata 80. (Miles Davies z płyty "Decoy"), klasyczny rock, jakaś iskra metalowego brzmienia i sporo przestrzennych dźwięków klubowo-ambientowych. Plus Urszula Dudziak wracająca do korzeni, czyli rzucania w instrumentalną przestrzeń własnego głosu, którego brzmienie przywodzi na myśl jej poszukiwania sprzed lat zgoła 30.

Mikołaj Majkusiak (rocznik 1983), kompozytor, instrumentalista, wirtuoz akordeonu, "mieszacz" stylów, który swoje klasyczne wykształcenie muzyczne łączy z fascynacją jazzem, elektroniką i muzyką ilustracyjną, odważył się na niepopularny krok: jego pierwsza autorska płyta nie tylko nie stanie się letnim przebojem komercyjnych stacji radiowych, ale też nie porwie tłumów. Fakt, że zaprosił do współpracy nad tym przedsięwzięciem wspomnianą już Dudziak, ale także takich artystów z różnych bajek jak Funky-Filon (dawniej perkusista metalowy, dziś znany muzyk studyjny, didżej i hiphopowiec), Cezary Konrad (perkusista jazzowy współpracujący z Tomaszem Stańką) czy Wojciech Pilichowski (jeden z lepszych polskich gitarzystów basowych), nie zmienia faktu, że mamy do czynienia z projektem artystycznym, niekomercyjnym, wręcz hermetycznym, który wypada postawić na wyższej półce.

Krótko mówiąc: ciekawa propozycja dla słuchaczy poszukujących w muzyce niecodziennych doznań estetycznych. Wielki plus."

na górę

płyta Road to the Unknown
onet.pl - Paweł Piotrowicz

"Zapomnijcie o przesłaniu, ideologii czy chwytliwych melodiach. W prezencie od Mikołaja dostajemy czystą ekspresję, ubraną w ramy jazzu nowoczesnego. A może ekstremalnego?

Bo jazz, nawet ten najbardziej "fusion", to dyscyplina zdecydowanie zbyt wąska, by można w niej było pomieścić wszystkie zawarte tu style. Ich bogactwo przywołuje na myśl eksperymenty Michała Urbaniaka, ale Mikołaj Majkusiak idzie jeszcze dalej. Słychać, że fascynują go nie tylko klasyka, muzyka elektroniczna, folk i hip-hop, lecz także mięsisty hard rock...Wcale przy tym nie wprowadza do swoich kompozycji niepotrzebnego chaosu - każdy dźwięk logicznie wypływa z poprzedniego. W jednym krótkim utworze dzieje się tyle, że starczyłoby przynajmniej na kilka innych. I pomyśleć, że mówimy o dwudziestoczteroletnim debiutancie!

Mimo rzeczywiście młodego wieku, Majkusiaka trudno zaliczyć do muzycznych żółtodziobów. Jest absolwentem Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasach kompozycji i akordeonu, a także cenionym solistą i zwycięzcą wielu międzynarodowych konkursów muzycznych, na których opisanie nie ma tutaj miejsca. Nic więc dziwnego, że do nagrania swojego pierwszego autorskiego krążka udało mu się zaprząc prawdziwą śmietankę, w tym wokalną mistrzynię Urszulę Dudziak, basistę Wojtka Pilichowskiego, skrzypka Jakuba Jakowicza czy znanego didżeja, Funky-Filona.

Płytę wypełniają cztery rozbudowane kompozycje, podzielone na krótsze utwory, przypominające skrzyżowanie koncertu na poszczególne instrumenty z improwizacją. W pierwszym, "Road To The Unknown", ścierają się intensywne uderzenia orkiestry smyczkowej i skrzypiec z nowoczesnymi beatami ("Agressivo"), jazzowymi wokalami Dudziak ("Cantabile e Pesantemente") i scratchami ("Con Moto"). Drugie z kolei "Concerto In E" bliższe jest przypominającym miejski zgiełk klimatom fusion ("Collage", "Presto"), ale w pewnym momencie do głosu dochodzi ostry gitarowy rock ("Grave"). Najbardziej awangardowo brzmi "Concerto 'Nevrotico', kompozycja rozpisana na kwintet akordeonów, kwartet smyczkowy, głos żeński, gitarę elektryczną i perkusję. W porównaniu z nią finałowy "Fourth World Of Fire" wypada bardzo tradycyjnie, ocierając się o heavy metal ("Intro", "Play"), akustyczną miniaturę ("Cadenza") i...zwykłą rockową piosenkę, którą wykonuje zresztą sam Majkusiak ("Fire Now").

Nie ma się co łudzić, że "Road To The Uknown" licznie trafi pod polskie strzechy. To płyta trudna, zdecydowanie niekomercyjna, ale za to odważna i błyskotliwa. Jej tytuł mógłby sugerować, że muzyk nie za bardzo jeszcze wie, w jakim kierunku podążyć. Biorąc pod uwagę rozpiętość jego zapatrywań, rzeczywiście można spodziewać się po nim wszystkiego. Oby tylko na zalanym muzyczną mizerią rodzimym rynku jego niewątpliwy talent nie rozmienił się na drobne."

na górę

wykonanie Road to the Unknown
Muzyka 21 - Festiwal Prawykonań, Katowice, 22 IV 2007

"(...) Na zakończenie II Festiwalu Prawykonań zabrzmiało natomiast "Road to the Unknown" Mikołaja Majkusiaka, w którym to wykonaniu oprócz AUKSO wzięli udział urszula Dudziak, Jakub Jakowicz oraz Funky-Filon.

Było to z całą pewnością wyśmienite dzieło na koniec tego trzydniowego święta muzyki, które wszystkim zostanie na długo w pamięci.

Trzyczęściowy utwór zawierający w sobie elementy zahaczające o jazz, podstawy działalności DJ-ów i solowe skrzypce w połączeniu z orkiestrą kameralną zachwycał sobą. Pełen emocji, zróżnicowanych rytmów i całej palety barw, tak głosowych jak i instrumentalnych, pełen mariażu gatunków tak zachwycił publiczność, że artyści byli kilkakrotnie wywoływani na scenę, a o jego sile oddziaływania niech świadczy to, że jako jedyne dzieło był bisowany (...)"

na górę

wykonanie Road to the Unknown
Gazeta Wyborcza - Festiwal Prawykonań, Katowice, 22 IV 2007

"(...) Publiczność zgromadzona w sali Górnośląskiego Centrum Kultury wysłuchała "Road to the Unknown" Mikołaja Majkusiaka.

To kompozycja na głos żeński, skrzypce solo, orkiestrę smyczkową i... DJ-a. Bardzo dynamiczny utwór (wielkie brawa dla orkiestry kameralnej Aukso) wzbogacono przede wszystkim o tzw. nowe brzmienia i elektronikę. Znany w środowisku didżejskim DJ Funky Filon posłużył się konsolami i scratchował niemal jak na klubowej imprezie. Partie wokalne kompozytor powierzył zaś Urszuli Dudziak, znanej wokalistce jazzowej. Publiczność nie przestraszyła się jednak odważnego dzieła Majkusiaka i poprosiła o bis (...)"

na górę

wykonanie Road to the Unknown
serwisy internetowe m.in. Wirtualnej Polski i RMF Classic -
Festiwal Prawykonań, Katowice, 22 IV 2007

"Występem Urszuli Dudziak, DJ-a Funky-Filona i orkiestry Aukso, wykonujących kompozycję 24-letniego kompozytora Mikołaja Majkusiaka, zakończył się w niedzielę w Katowicach II Festiwal Prawykonań - Polska Muzyka Najnowsza.

Podczas imprezy zorganizowanej przez Narodową Orkiestrę Symfoniczną Polskiego Radia (NOSPR) melomani mogli wysłuchać 29 prawykonań oraz 9 polskich premier autorstwa 36 polskich kompozytorów. Założeniem Festiwalu Prawykonań jest jak najszersza prezentacja nowych dzieł polskich twórców.

"Festiwal nie stawia żadnych granic; co dwa lata sprawdzamy co ostatnio mają na swoim warsztacie twórcy uznani, ale też młodzi - uznani trzymają się swoich zachowawczych nurtów, młodsi odważniej sięgają po awangardowe środki" - powiedziała w niedzielę dyrektor NOSPR i pomysłodawczyni festiwalu Joanna Wnuk-Nazarowa.

Jak dodała, wydarzeniem festiwalu okazał się finałowy, niedzielny koncert z udziałem Orkiestry Kameralnej Miasta Tychy Aukso pod dyrekcją Marka Mosia, której towarzyszyła słynna wokalistka jazzowa Urszula Dudziak oraz znany DJ Funky Filon. Artyści przedstawili światowe prawykonanie utworu "Road to the Uknown" Mikołaja Majkusiaka.

"W Majkusiaku nasza nadzieja - stworzył kreację ponad standardami" - mówiła Wnuk-Nazarowa o dziele młodego kompozytora, zwycięzcy wielu konkursów muzycznych, który jest również wirtuozem akordeonu.

Od piątku do niedzieli w Katowicach brzmiały nowe kompozycje m.in. Krzesimira Dębskiego, Zbigniewa Penherskiego, Krzysztofa Meyera, Andrzeja Dziadka, Krystyny Moszumańskiej-Nazar, Józefa Świdra, Elżbiety Sikory, Agaty Zubel, Roxanny Panufnik czy Mikołaja Góreckiego.

Organizatorem festiwalu i głównym wykonawcą muzyki była Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, którą, prócz Rubena Silvy, prowadzili Jacek Rogala i Łukasz Borowicz. Wystąpił też Kwartet Śląski oraz wielu cenionych solistów."

na górę

wykonanie Concerto Classico
Krzysztof Szatrawski - Olsztyn, Filharmonia Warmińsko-Mazurska,
10 XI 2006

"(...) Twórczy stosunek do tradycji stał się punktem wyjścia Concerto 'Classico' na akordeon i orkiestrę symfoniczną Mikołaja Majkusiaka. Ten dynamiczny koncert łączy świetną partię wirtuozowską z licznymi nawiązaniami do symfoniki Szostakowicza i Prokofiewa oraz przywodzącą na myśl koncerty barokowe przejrzystą konstrukcją. W młodzieńczym dziele akordeonisty zaskakujące jest nie tyle wpisanie w plan konstrukcyjny koncertu ekspresji odpowiadającej współczesnej wrażliwoąci, co raczej dystans wobec klasycznej formy. Ironiczny sens tytułu podkreślają odwołania do motoryki typowej dla muzyki rozrywkowej. Fragmenty porywające wyrazistym rysunkiem frazy świetnie korespondują z partiami lirycznymi świadczącymi o możliwościach warsztatowych i wrażliwości kolorystycznej młodego twórcy. Mikołaj Majkusiak wystąpił także jako solista, zachwycając błyskotliwą wirtuozerią i precyzją interpretacyjną. Na bis artysta wykonał 'Libertango' Astora Piazzoli i był to nie tylko pokaz mistrzowskich możliwości akordeonisty, ale też świetny komentarz do podjętego przez kompozytorów dialogu z tradycją (...)"

na górę

aktualności

  • 29 IX 2017, Filharmonia Kaliska

    Wykonanie utworu Concerto Classico, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Kaliskiej, acc.Wiesław Ochwat, cond.Justyna Maj
  • 23 IX 2017, Radzyń Podlaski, Oranżeria

    Wykonanie utworu Quinteto nuevo przez zespół Tanguillo w ramach XXXIV Dni Karola Lipińskiego
  • 3 IX 2017, Warszawa, Królikarnia

    Koncert /akordeon/ w ramach cyklu koncertów W Brzask, wykonanie utworów Wojciecha Nowaka oraz Michaela Nymana wraz z Aliną Mleczko /saksofon/ oraz Maciejem Piszkiem /fortepian/
  • 22 VIII 2017, Wałbrzych, Zamek Książ
    XIV Międzynarodowy Festiwal im. Księżnej Daisy

    Prawykonanie utworu Kwartet obojowy 'The Black Lodge' zamówionego przez Międzynarodowy Festiwal im. Księżnej Daisy, Sebastian Aleksandrowicz – obój, Katarzyna Piotrowska – skrzypce, Wojciech Koczur – altówka, Elżbieta Rychwalska – wiolonczela
  • 16 VII 2017, 12:00
    Kraków, Festiwal Muzyki Polskiej

    Wykonanie utworu One night of passion w wersji na akordeon i fortepian, acc.Maciej Frąckiewicz, pno.Marek Bracha
  • 8 VII 2017
    Finlandia, Ikaalinen

    Wykonanie utworu Dyad podczas festiwalu Sata-Häme Soi, acc.M.Frąckiewicz
  • 10 VI 2017
    Dania, Odense Concerthouse

    Wykonanie utworu Concerto Classico, Odense Symphony Orchestra, acc.Dominik Kwiecien, cond.Kai Grinde Myrann
  • 8 VI 2017, 19:00
    Słowacja, Filharmonia w Koszycach

    Wykonanie utworu Concerto Classico, Slovak State Philharmonic Symphony Orchestra, acc.Michal Ochodnický, cond.Ondrej Olos
  • 4 VI 2017, Krakowski Festiwal Filmowy

    Nagroda Złoty Lajkonik dla filmu Najbrzydszy Samochód Świata podczas Krakowskiego Festiwalu Filmowego! reż.G.Szczepaniak, muz.M.Majkusiak
Pulsaciones Pulsaciones
strona zespołu: www.pulsaciones.pl
design by TO sponsored by Magazyn Transportu i Logistyki